Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Audio Visual Bagi Mahasiswa PGSD Universitas Lampung

Authors

  • Sheren Dwi Oktaria Universitas Lampung
  • Destiani Universitas Lampung
  • Roy Kembar Habibi Universitas Lampung
  • nindy profitha Universitas Lampung
  • Siti Nuraini Universitas Lampung
  • Jody Setya Hermawan Universitas Lampung
  • Hariyanto Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.23960/jpmip.v1i02.85

Keywords:

Audio-visual media, camtasia, learning

Abstract

The use of audio-visual media in learning will increase students' motivation and learning outcomes. Students from the PGSD Study Program, University of Lampung as prospective educators are required to be able to innovate creatively by utilizing technological advances for learning media. One of them is using camtasia studio media. So that students are able to use Camtasia perangkat lunak, training in the development of interactive media based on Camtasia audio-visual is needed. After attending this training, PGSD students understand and use the features of Camtasia Studio. So that students are able to modify the learning media into interactive audio-visual learning media.

References

Antoro, B. (2017). Gerakan Literasi Sekolah dari Pucuk Hingga Akar (Sebuah Refleksi). Banjarmasin: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaa.

Afrida, A., Harizon, H., Bakar, A., & Sanova, A. (2018). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Multimedia Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesionalisme dan Kreativitas Pendidik-Pendidik SMA Muaro Jambi. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 2(1), 15-22. https://doi.org/10.22437/jkam.v2i1.5426

Ardiyanto,A.,& Kholis,N.(2019) Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Captivate 8 Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Kelas X Teknik Audio Video di SMK Negeri 3 Surabaya. JP: Teknik Elektro, 3(1), 974-975

Depdiknas (2003) Media Pembelajaran. Jakarta : Depdiknas.

Fauzyah, S., Hamdani, N. A., & Margana, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Terhadap Peningkatan Motivasi Dan Kompetensi Dasar Matematika Kelas V Di Sd Negeri 1 Cimaragas. Jurnal Tekniologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 799–815.

Gustimal Witri, Syahrilfuddin, Guslinda. PENGEMBANGAN Media Pembelajaran Interaktif Untuk Memfasilitasi Belajar Mandiri Mahasiswa Calon Pendidik Sd Pada Konsep Bilangan. Primary : Jurnal Pendidikan Pendidik Sekolah Dasar Fakultas Kependidikan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau,Volume 7,Nomor 2 Oktober 2018,ISSN: 2303-1514,E-ISSN: 2598-5949.

Hamalik, Oemar. 1994. Media Pendidikan. Bandung: PT Citra Aditya Bakti.

Hasyim, N., Gani, H.A. and Hatta, S. (2020). Android Based Multimedia Learning for Vocational High Schools. Journal of Educational Science and Technology (EST), 6(2), 193–204.

Muhanna, W. (2019). Using Camtasia Videos in Assigned Projects for Middle East University Students and their Attitudes towards it. Arts, Humanities, and Social Science Open, 10(2), 75–82.

Najib, D. A., & Elhefni. (2016). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Bermakna (Meaningfull Learning) Pada Pembelajaran Tematik IPS Terpadu Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III di MI Ahliyah IV Palembang. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 2(1), 19–28.

Pramana, M. W. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Melalui E-Modul Berbasis Problem Based Learning. 8, 17–32. https://doi.org/http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/jip/article/view/1063

Putri, D. P., Prakarsa, D., Info, A., Perangkat lunak, C., Media, L., Comprehension, M., & Material, N. (2019). DESIGNING CAMTASIA PERANGKAT LUNAK ASSISTED LEARNING MEDIA TOWARD STUDENTS’ MATHEMATICAL COMPREHENSION IN NUMERAL. 8(2), 143–156.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 42–47. https://doi.org/10.22219/jkpp.v3i1.2194.

Purwono, Joni., Sri Yutmini, dan Sri Anitah. (2014). Penggunaan Media Audio Visual pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran Universitas Sebelas Maret, II(2), 130.

Setiawan, S., Yuliana, R., Alamsyah, T. P., & Wahyuni, D. (2020). Development of Multimedia Teaching Materials Through Multiliteration Based Videoscribe and Camtasia Studio Applications in Elementary Schools. 4(4), 687–697.

Susilana, Rudi, dan Riyana, Cepi. 2009. Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Downloads

Published

07-11-2022

How to Cite

Oktaria, S. D., Destiani, Habibi, R. K., profitha, nindy, Nuraini, S., Hermawan, J. S., & Hariyanto. (2022). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Audio Visual Bagi Mahasiswa PGSD Universitas Lampung. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Pendidikan, 1(02). https://doi.org/10.23960/jpmip.v1i02.85