Merdeka Belajar dan Belajar dengan Riang Gembira Sejak Dini
DOI:
https://doi.org/10.23960/jpmip.v1i02.39Keywords:
merdeka belajar , belajar gembira , belajar sejak diniAbstract
When teachers apply the concept of independent learning, the teachers do not adapt to the needs of students. Teachers still rely on textbooks as a medium for teaching materials and do not use learning methods and learning media with the needs of students. The purpose of this community service is to socialize the application of independent learning and learning cheerfully from an early age to teachers. The method of community service activities is carried out in the form of webinars using the zoom platform and coordinated together in the form of the International Lecture Share Series activity program. The results of the community service program through this webinar show the data: (1) the suitability of the material with the needs of the participants is 96%, (2) interesting material is responded to by 99%, and (3) the material provides an increase in knowledge and insight by 94%.
References
Aan, Widiyono, Saidatul Irfana, & K. F. (2021). Implementasi Merdeka Belajar melalui Kampus Mengajar Perintis di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik : Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 16(2), 102–107.
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279
Nastiti, V. G., & Syah, E. F. (2022). Psikologi Sastra dalam Cerita Anak Liburan Seru di Desa Nenek Lulu Karya Anee Rahman Sebagai Alternatif Bahan Ajar Sastra di Sekolah Dasar. Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 104–110.
Nataliya, P. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Permainan Tradisional Congklak untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 03(02), 343–358.
Nurhasanudin, Muhamad Rifki & Ezik Firman, S. (2022). Pengaruh Media Monopoli Pada Karangan Deskripsi Di Kelas VSDN Cikupa 4 Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 79. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf
Roihatussa, Diyah & Syah, E. F. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Powtoondalam Materi Membaca Dongeng di Kelas III SDN Cijeruk Kabupaten Serang. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 2(1), 127–132. https://doi.org/10.31004/innovative.v2i1.3746
Saleh, M. (2020). Merdeka Belajar di Tengah Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Hardiknas, 1(1), 51–56.
Sherly, Edy dharma, & Humiras Betty Sihombing. (2020). Merdeka Belajar: Kajian Literatur. UrbanGreen Conference Proceeding Library, 1, 183–190.
Susilawati, N. (2021). Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka Dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Humanisme. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 203–219. https://doi.org/10.24036/sikola.v2i3.108
Syah, Ezik Firman; Fatonah, K. (2021). Implementasi Aplikasi Schoology Untuk Pembelajaran Online Bahasa Indonesia di Masa Pandemi Covid 19 di SMP Pribadi 1 Kota Tangerang. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Dan Multidisiplin, 4.
Trinova, Z. (2012). Hakikat Belajar dan Bermain Menyenangkan Bagi Peserta Didik. Al-Ta Lim Journal, 19(3), 209–215. https://doi.org/10.15548/jt.v19i3.55
Ulya, H. (2017). Permainan Tradisional sebagai Media dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 6, 371–376.
Umayroh, S. N. et. al. (2020). Struktur Intrinsik pada Film Animasi Monyet Kura-Kura sebagai Alternatif Bahan Ajar Sastra di SD. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Dan Multidisiplin, 4(4), 70–75. https://prosiding.esaunggul.ac.id/index.php/snip/article/view/146/147
Vebryanti, Syah, E. F. (2021). Tindak Tutur pada Penggunaan Aplikasi Zoom dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia KelasV SD Hikari Tangerang Selatan. Jurnal Syntax Imperatif: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(4), 9–25. http://dx.doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v2i4.101
Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136. https://doi.org/10.36312/jime.v6i1.1121
Yudiawan, A., Rusdin, R., Chudzaifah, I., & Sari, F. (2020). Pendampingan dan Optimalisasi Kompetensi Guru dalam Penulisan Artikel Ilmiah melalui Web Seminar pada masa pandemi COVID-19 di Papua Barat. Community Empowerment, 5(2), 64–72. https://doi.org/10.31603/ce.v5i2.4021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EZIK FIRMAN SYAH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.